12 elokuuta 2020

Hidas "alku" autolle vuodelle 2020

 Mennen talven aikana oli alunperin suunnitelmissa vaihdella uusi rätti ja istuttaa katon kehikko samalla paremmin, mutta niin meni talvi käyttöautojen kanssa koskematta koko keksintöön. Samaan rahaan meni kevätkin, ja vielä hyvä siivu kesääkin. Heinäkuun lopulla havahduin, että ehkä tämä pitäisi ajella tallista ulos ja käytellä katsastuksessa, sekin kun kerkesi menemään vanhaksi alkukesästä. Akku kiinni, ja huikka bensaa kaasariin, ja Olssi heräili kepeästi venähtäneiltä talviuniltaan. Peruuttelin tallista pihalle katselemaan aurinkoa, ja kulunut maalipinta taas muistutteli itsestään, ja lähes huusi vahaa sekä myllytystä.


Joten Olssille pesu talven pölyistä, ja myllytyskone esille. Kummasti muuttuu yleisilme kun saa kiiltoa pintaan, vaikka rehellisyyden nimissä maalipinta alkaa kyllä olemaan jo jatkoajalla. Jännää tavaraa tuo maali, aina vahatessa siitä irtoaa melkoinen määrä punaista väriä, saa nähdä koska alkaa menemään jostain puhki. Myllytys ja pari kieppiä vahaa päälle, sekä mustien kilpien ruuvaus kiinni, niin auto näytti taas hyvältä.

Sisäpesun ja ulkokuoren siistimisen jälkeen kävin pienellä koeajolla, ja kaikki tuntui pelaavan kuten pitää, joten nokka kohti katsastuskonttoria. Vakikonttorilla oli ruuhkaa, eikä leimalle olisi päässyt samana päivänä, joten suuntasin seuraavalle. Tästä tuli taas muistutus, että pidä rutiineista kiinni ja käy siellä minkä tiedät hyväksi. Olssikaan ei muutoksesta pitäny, ja hävitti ajovalot kesken katsastuksen. Pissapojan toiminnasta keskusteltiin hyvä tovi inssin kanssa, en ollut huomannut täyttää säiliötä (koskaan) ja tuosta syystä toimimattomuus ei meinannut olla hyväksyttävää. Löytyi toki muutakin sanottavaa, etujarruissa oli liikaa heittoa, en tajunnut konttorille ajellessa lämmitellä jarruja kunnolla kun viimeksi tuo lämmittely tehtiin inssin toimesta rullilla, ja pehmeätä löytyi vaihdelaatikon kannakepalkista ja molemmista takahelmoista. Helmojen ruosteista olin tietoinen, ei vain ole tullut otettua aikaisemmin työnalle, mutta tuo kannakepalkki oli jostain syystä mennyt itseltä aikaisemmin ihan ohi. Mutta eipä siinä, vikalista oli selkeä, joten kaivelemaan rälläkkää, hitsikonetta ja peltiä esille. Aloitin kannakepalkista, ja kuskin puolelta oli sekä palkki, että sen kiinnike rungossa aika lohduttomassa kunnossa. Uusin palkin pään, palan rungon kyljestä jossa kannake oli kiinni, sekä itse kannakkeet. Repsikan puoli oli tervettä, ja kelpasi ihan sellaisenaan pelkällä kiinnityspulttien vaihdolla. 
Vanhasta runkoon tulevasta kannakkeesta en huomannut ottaa kuvaa, alla palkinpää sekä kiinnike jolla palkki pultataan runkoon kiinni:

Palkkiin vaihtui n. 5cm pätkä päästä, ja nuo kiinnityslirvakkeet tein uusiksi:






Palkin ehjäsin auton alla ottamatta sitä kokonaan pois, olisi vaatinut pakoputken irroituksen, ja tuntui mielekkäämmältä korjata palkki auton alla kuin lisätä työlistaan pakoputkihommat. Nyt palkki oli takaisin paikallaan ja laatikko makaili tukevasti sillä kuten kuuluu. Seuraavaksi pureuduin kuskin puolen takahelmaan jossa oli pehmeätä. Tuolta löytyi taas, yllätys yllätys, hieman enemmän puuhaa kuin olin alunperin ajatellut. Toiveena oli, että olisin saanut pidettyä korjaukset lokarinkaaren ja helmalista alle jäävissä osissa, ettei "kauneusvirheitä" tulisi näkyviin nykyistä enempää. No, tuo toive romuttui, lokarinkaarta ja helmaa on paikkailtu jollain metallikitillä tms, jonka alta tulee pelkkää pitsiä esille. Vielä ei ole selvillä kuinka pitkälle kyljelle pitää kaivaa että saa esille hitsauskelpoista peltiä, mutta se selvinnee myöhemmin. Aloitin homman tutusti taas kaivelemalla pehmeätä pois, koitin alkuun jättää lokarinkaaren toistaiseksi muotoonsa mutta eihän siitäkään mitään tullut, pitää istutella peltiä sitten takaisin listojen avulla muotoonsa. Pyöränkotelosta pyyhkäisin rälläkällä ja teräsharjalla peltiä esiin, ja sinne oli joku ystävällisesti piilottanut massa alle ruuvinkantoja. Helppo poistaa pehmennyttä peltiä ja paikkoja, ruuvaa vaan ruuvit irti ja pala putoaa pois. Tässä vaiheessa selvisi, että ihan "pieni paikka helmaan"-tyyppinen homma tämä taas ei ole. Alla prai kuvaa siitä kun pehmoiset on kaiveltu pois, hiukan reikä laajeni helman pohjassa olevasta:

Siihen olikin sitten hyvä alkaa rakentelemaan uutta, sisähelma ja pyöränkotelo paikattuna:



Ulkohelman tein tavoista poiketen kahdesta osasta, jotta sain helman pohjan nakerrettua vahvemmaksi 2mm sinkatulla pellillä. Olssin oma kylkipelti vaikutti aika "löysältä", enkä halunnut siihen hitsata suoraan tuota 2mm tavaraa vetelyn pelossa, ja helman pohjan sekä kyljen väliin hitsailin paikan 1mm sinkatusta. Vielä pitäisi kaivaa tuo lokarinkaaren alareunan muoto "esille" listojen avulla, ja pöyhäistä metallikitti pois jotta näkee kuinka ison paikan kylki tarvitsee että pääsee hitsattavaan peltiin kiinni... 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Fiilistelyä ja jokusia kuvia

 Auto on ollut jokusia päiviä ajossa, ja viikonloppuna siihen tuli kerättyä kohtuullisesti kilometrejäkin. On toiminut hyvin, ja kuriirifirm...